کاربرد فلز سرب چیست؟

سرب فلزی مات و خاکستری یا نقره ای رنگ و نرم است و به راحتی تغییر شکل می دهد. این فلز مقاوم در برابر خوردگی می باشد و از زمان رومیان برای لوله ها و رنگ ها استفاده می شده است. همچنین از دیگر کاربرد فلز سرب می توان به استفاده از آن در سفال و در حال حاضر برای حشره کش ها، رنگ مو و به عنوان یک افزودنی ضد ضربه برای بنزین استفاده شده است. همه این استفاده‌ها در حال حاضر ممنوع هستند زیرا یا جایگزین یا منع شده‌اند، زیرا سرب برای سلامتی افراد، به‌ویژه کودکان مضر است.

سرب هنوز به طور گسترده ای برای باتری های ماشین، رنگدانه ها، مهمات، پوشش کابل، وزنه ها، تسمه های وزنه برای غواصی، شیشه کریستال سربی، حفاظت در برابر تشعشع و در برخی از لحیم ها استفاده می شود. از سرب اغلب برای نگهداری مایعات خورنده استفاده می شود. همچنین گاهی اوقات در معماری، برای سقف و در پنجره های شیشه ای رنگی نیز استفاده می شود.

کاربرد فلز سرب

کاربرد فلز سرب چیست؟

نقش بیولوژیکی فلز سرب در طبیعت

سرب هیچ نقش بیولوژیکی شناخته شده ای ندارد. می تواند در بدن تجمع یافته و مشکلات جدی را برای سلامتی افراد ایجاد کند. سرب مشکلاتی مانند تراتوژن (مشکلات رشد جنین) ایجاد می کند و در برخی موارد سرطان زا است. مصرف روزانه سرب از همه منابع حدود ۰٫۱ میلی گرم است.

بدن انسان به طور متوسط ​​حدود ۱۲۰ میلی گرم سرب در استخوان ها ذخیره می کند. حداقل ۴۰ درصد از سرب در بریتانیا از منابع ثانویه مانند باتری های ضایعاتی و لوله ها بازیافت می شود.

موارد استفاده و کاربرد فلز سرب

سرب (Pb)، یک فلز نرم، نقره ای سفید یا خاکستری در گروه ۱۴ (IVa) جدول تناوبی است. سرب بسیار چکش خوار، شکل پذیر و متراکم است و رسانای ضعیفی برای جریان الکتریسیته است. سرب در دوران باستان شناخته شده بود و کیمیاگران معتقد بودند که قدیمی ترین فلز است، سرب بسیار بادوام و مقاوم در برابر خوردگی است، همانطور که استفاده مداوم از لوله های آب سربی که توسط رومیان باستان نصب شده بود، نشان می دهد. نماد Pb برای سرب مخفف کلمه لاتین سرب، plumbum است.

  چالش‌های پیش روی صنعت آلومینیوم کشور

کاربردهای مختلف فلز سرب

کاربردهای مختلفی از سرب وجود دارد. ممکن است به عنوان یک فلز خالص، آلیاژ شده با فلزات دیگر یا به عنوان ترکیبات شیمیایی استفاده شود.

  1. باتری سرب اسید

مصرف اصلی سرب برای باتری های ذخیره سرب اسید است که در آن شبکه یا صفحه از سرب یا ترکیب آن با فلزات دیگر و معمولاً با آنتیموان ساخته شده است.

  1. اکستروژن های نورد

ورق سرب در صنعت ساختمان سازی برای فلاشینگ یا هوازدگی برای جلوگیری از نفوذ آب و برای سقف و روکش استفاده می شود. به دلیل مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی، ورق سرب همچنین برای پوشش حمام های تصفیه شیمیایی، گیاهان اسیدی و مخازن ذخیره استفاده می شود. چگالی بالای ورق سرب آن را به یک ماده بسیار موثر برای اهداف عایق صدا تبدیل می کند. فولاد با روکش سربی نیز در صفحات محافظ تابش استفاده شده است.

  1. لوله های سرب

لوله های سربی به دلیل خواص مقاوم در برابر خوردگی برای حمل مواد شیمیایی خورنده در کارخانه های شیمیایی استفاده می شوند. همچنین لوله سربی برای استفاده در اتصال کابل های غلاف سربی اکسترود به کار برده می شود که از دیگر کاربرد فلز سرب بشمار می رود.

  1. رنگدانه ها

از سرب به طور گسترده در رنگ ها استفاده می شود، اگرچه اخیراً استفاده از سرب در رنگ ها برای از بین بردن یا کاهش خطرات سلامتی به شدت کاهش یافته است. سرب سفید، ۲PbCO3 • Pb(OH)2، پرمصرف ترین رنگدانه سرب است. دیگر رنگدانه های سرب مهم سولفات سرب و کرومات های سرب هستند.

کاربرد و مزایای فلز سرب

موارد مصرف فلز سرب

  1. روکش کابل
  استعلام قیمت قلع

آلیاژهای سرب به دلیل شکل‌پذیری بالا، قابلیت اکستروژن خوب، دمای نسبتاً پایین و مقاومت عالی در برابر خوردگی ثابت شده در هنگام تماس با طیف وسیعی از محیط‌های صنعتی و دریایی، خاک‌ها و مواد شیمیایی، به‌طور گسترده به عنوان روکش برای کابل‌های برق فشار قوی استفاده می‌شوند.

  1. مهمات

استفاده از مهمات با گلوله های سربی که معمولاً در تیراندازی ورزشی با سلاح های سبک استفاده می شود.

  1. آلیاژهای سرب

سرب با بسیاری از فلزات، آلیاژهایی تشکیل می دهد. آلیاژهای تشکیل شده با قلع، مس، آرسنیک، آنتیموان، بیسموت، کادمیوم و سدیم همگی از اهمیت صنعتی برخوردارند. از سرب برای ساخت بلبرینگ، لحیم کاری، فلزات ضد اصطکاک و نوع فلز استفاده می شود.

لحیم‌های نرم عمدتاً آلیاژهای سرب-قلع با یا بدون آنتیموان هستند در حالی که آلیاژهای همجوشی ترکیبات مختلفی از سرب، قلع، بیسموت، کادمیوم و سایر فلزات با نقطه ذوب پایین هستند. فویل سرب از آلیاژهای سرب ساخته شده است. یکی دیگر از استفاده های سرب این است که برای کاهش سایش ماشین ابزار، سرب به برنج اضافه می شود.

  1. وزنه های سرب برای غواصیض

فویل سرب از آلیاژهای سرب ساخته شده است. برای کاهش سایش ماشین ابزار، سرب به برنج اضافه می شود.

وقوع و پیدایش فلز سرب

بابلی ها از این فلز به عنوان صفحاتی برای ثبت کتیبه ها استفاده می کردند. رومی ها از آن برای لوح ها، لوله های آب، سکه ها و حتی ظروف پخت و پز استفاده می کردند. در واقع، در نتیجه آخرین استفاده، مسمومیت با سرب در زمان آگوستوس سزار شناخته شد. ترکیبی که به سرب سفید معروف است ظاهراً حداقل در سال ۲۰۰ قبل از میلاد به عنوان یک رنگدانه تزئینی تهیه شده است. تحولات مدرن به بهره برداری در اواخر دهه ۱۷۰۰ از ذخایر در منطقه اوکلاهما در ایالات متحده مربوط می شود.

  روش های تولید فلزات

بر اساس وزن، سرب تقریباً به اندازه قلع در پوسته زمین فراوانی دارد. از نظر کیهانی، ۰٫۴۷ اتم سرب در هر ۱۰۶ اتم سیلیکون وجود دارد. فراوانی کیهانی با سزیم، پرازئودیمیم، هافنیوم و تنگستن قابل مقایسه است که هر کدام به عنوان یک عنصر نسبتا کمیاب در نظر گرفته می شوند.

اگرچه سرب فراوان نیست، فرآیندهای غلظت طبیعی منجر به ذخایر قابل توجه تجاری شده است، به ویژه در ایالات متحده اما همچنین در کانادا، استرالیا، اسپانیا، آلمان، آفریقا و آمریکای جنوبی. ذخایر قابل توجهی در ایالات متحده در ایالت های غربی و دره می سی سی پی یافت می شود. سرب که به ندرت در طبیعت آزاد یافت می شود، در چندین کانی وجود دارد، اما همه آنها به جز سولفید، PbS (گالن یا نگاه سربی) که منبع اصلی تولید سرب در سراسر جهان است، اهمیت کمی دارند. سرب همچنین در آنگوسیت (PbSO4) و سروسیت (PbCO3) یافت می شود. در اوایل قرن بیست و یکم، چین، استرالیا، ایالات متحده، پرو، مکزیک و هند بزرگترین تولیدکنندگان کنسانتره سرب در جهان بودند.

سرب چیست

وقوع و پیداش سرب

سخن آخر

سرب ممکن است با برشته کردن سنگ معدن و سپس ذوب آن در کوره بلند یا با ذوب مستقیم بدون بو دادن استخراج شود. پالایش اضافی ناخالصی های موجود در شمش سرب تولید شده توسط هر دو فرآیند را حذف می کند. تقریبا نیمی از کل سرب تصفیه شده از ضایعات بازیافتی بازیابی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کاربرد فلز سرب با شماره تماس های زیر، تماس حاصل بفرمایید.