فلز آهن و آلیاژهای آن

فلز آهن و آلیاژهای آن نقش بسیار موثری در صنایع مختلفی دارد که در این مقاله به توضیح کامل ویژگی های فلز آهن و آلیاژهای آن می پردازیم. برخی از پرکاربردترین آلیاژهای آهن عبارتند از: فولاد که ترکیبی از آهن و کربن می باشد، این ماده به طور گسترده در ساخت و ساز، سلاح و حمل و نقل استفاده می شود. با آهن و نیکل آلیاژهایی ایجاد می کنند که در برابر حرارت و اسیدها مقاومت بیشتری دارند. آلیاژ آهن و منگنز فوق العاده بادوام و محکم هستند.

ما در تهران متال مارکت با طیف وسیعی از فلزات کار می کنیم و در مقالات سابق در مورد برخی از کاربردهای فلزات صحبت کرده ایم، اما اکنون به طور عمیق تری به بررسی فلزات و خواص آن ها می پردازیم و با جزئیات بیشتری در مورد خواص آن ها صحبت می کنیم.

به هر حال، دانستن خواص و کاربردهای یک فلز برای دانستن اینکه آیا می توان آن را بازیافت کرد یا نه، اهمیت زیادی دارد! در این مقاله به بررسی خواص فلز آهن و راه های خرید آهن و آلیاژهای آن می پردازیم.

آهن و آلیاژهای آن

همه چیز درمورد آهن

آهن چیست؟

اول از همه، مهم است که بدانیم آهن واقعا چیست. این ماده دارای نماد Fe و عدد اتمی ۲۶ است و از نظر جرمی رایج ترین عنصر روی زمین است، زیرا بخش بزرگی از هسته و هسته داخلی سیاره را تشکیل می دهد. آهن همچنین در فضا به وفور یافت می شود.

مردم بیش از ۵۰۰۰ سال است که از آهن استفاده می کنند. اقلام آهنی در حدود ۳۵۰۰ سال پیش، در مصر یافت شده است؛ آنها تقریباً ۷٫۵٪ نیکل دارند، که نشان می دهد منشاء شهاب سنگی داشته اند.

  روند افزایش قیمت فلزات در سال 1399

عنصر آهن چهارمین عنصر فراوان در سطح زمین است و به راحتی در معادن یافت می شود. هنگامی که با اکسیژن تماس پیدا می کند اکسید می شود (یا زنگ می زند) بنابراین ما به ندرت آن را به شکل خالص می بینیم. همچنین لازم به ذکر است که فلز آهن یک ماده شکننده و سخت است.

اکسیدهای آهن می توانند از هماتیت، لیمونیت، مگنتیت، پیریت، گوتیت و غیره به دست آیند و تقریباً ۹۰ درصد از تمام فلزاتی که امروزه تصفیه می شود، آهن است که به وضوح اهمیت آن را نشان می دهد.

خواص فلز آهن و آلیاژهای آن چیست؟

آهن خواص زیادی دارد که آن را در طیف وسیعی از صنایع، (از متالورژی گرفته تا بازیافت)، بسیار مفید می کند. در ادامه در مورد برخی از خواص فلز آهن و آلیاژهای آن اطلاعاتی را ارائه می دهیم:

  • توانایی فرومغناطیسی: این ویژگی بدان معنی است که آهن می تواند آهنربا ایجاد کند یا به آهنربا جذب شود، به این معنی که جدا کردن آن از مواد غیر آهنی آسان تر است.
  • نرمی: یکی از شناخته شده ترین خواص مکانیکی آهن میزان سختی آن است. آهن یک فلز نرم است، اما در ترکیب با اجزای دیگر، بسیار مستحکم می شود و می تواند برای تعداد زیادی کاربرد و در بخش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
  • هزینه کم: این عنصر بسیار مقرون به صرفه است و آن را برای بسیاری از صنایع در سراسر جهان ارزشمند می کند.
  • چکش خواری: آهن همچنین می تواند تحت فشار، (قابلیت چکش خواری) تغییر شکل دهد، به این معنی که کار با فلز آهن و شکل دادن به آن آسان است.
  • قابل حل: آهن در اسیدهای رقیق به آسانی حل می شود.
  • رسانایی: این عنصر رسانای الکتریسیته و گرما است و همانطور که گفته شد به راحتی می توان آن را مغناطیسی کرد.
آلیاژهای فلز آهن

تولید و جوشکاری فلز آهن

آلیاژهای آهن چیست

آهن یک ماده بسیار مهم و ضروری برای زندگی روزمره ما است (همانطور که تقریباً در همه جا یافت می شود)، و همچنین جزء حیاتی بسیاری از آلیاژها است. برخی از متداول ترین آلیاژهای آهن عبارتند از:

  1. فولاد: ترکیبی از آهن و کربن، این ماده به طور گسترده در ساخت و ساز، سلاح و حمل و نقل استفاده می شود.
  2. فولاد ضد زنگ: یکی از آلیاژهای ایجاد شده با افزودن حداقل ۱۰٫۵ درصد کروم، به فولاد ضد زنگ تبدیل شده که مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد و آن را به گزینه ای عالی برای محیط های چالش برانگیز تبدیل می کند.
  3. فولاد کربنی: فولاد کربنی آلیاژ شکننده یا انعطاف پذیر نیست، این آلیاژ چکش خوار است و استحکام کششی کمی دارد.
  4. چدن: تشکیل شده از آهن خام و آلیاژ شده با کربن (۳ تا ۵ درصد) و فلز سیلیکون، چدن سبک وزن، قوی و مقاوم در برابر سایش است.
  5. آهن و نیکل: آلیاژی ایجاد می کند که در برابر حرارت و اسیدها مقاوم تر است.
  6. آهن و منگنز: این آلیاژ فوق العاده بادوام است.
  7. آهن و تنگستن: افزودن تنگستن به آهن، آن را به آلیاژی تبدیل می‌کند که قادر به حفظ سختی در دماهای بالا است.
  آلیاژ چیست؟

آهن برای چه چیزی در زندگی روزمره استفاده می شود؟

آهن، به طور کلی، در گذشته برای ابزار و سلاح استفاده می شد. به عنوان مثال، سنگ آهن حاوی وانادیوم برای ایجاد فولاد، مناسب برای شمشیرسازی مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه ما تمایل داریم از آهن برای تولید فولاد استفاده کنیم که اغلب در ساخت ساختمان و مصالح و مهندسی عمران استفاده می شود.

فولاد ضد زنگ که در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، معمولاً در کارد و چنگال آشپزخانه، لوازم خانگی و ظروف آشپزی و همچنین برای تجهیزات بیمارستانی استفاده می شود. موارد استفاده از آهن در زندگی روزمره شامل ماشین آلات و ابزار و همچنین وسایل نقلیه، بدنه کشتی ها، عناصر ساختاری ساختمان ها، پل ها و هواپیما می باشد.

بازیافت فلز آهن و آلیاژهای آن

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، آهن و آلیاژهای آن به عنوان یک جزء در وسایل نقلیه، به ویژه در آلیاژهای فولادی، از اتومبیل گرفته تا کشتی و هواپیما استفاده می شود. اما آیا آهن قابل بازیافت است؟ پاسخ بله است؛ بازیافت وسیله نقلیه شما، از جمله آهن موجود در آن، مزایای زیست محیطی زیادی دارد.

با انجام این کار، شما به طور فعال به کاهش استفاده از منابع طبیعی، کمک به سطوح پایین‌تر انتشار کربن و کاهش میزان انرژی مورد نیاز برای ساخت فلز بیشتر از سنگ معدنی کمک می‌کنید. معمولا، به ازای هر تن فولاد بازیافتی، می توانید ۱٫۵ تن سنگ آهن را بدست بیاورید، انتشار گازهای گلخانه ای را تا ۸۶ درصد کاهش دهید و آلودگی آب را تا ۷۶ درصد کاهش دهید.

  استعلام قیمت روی (Zinc)

این بدان معناست که با حذف وسایل نقلیه فرسوده، به آلودگی هوای کمتر، آلودگی آب کمتر و ضایعات معدنی کمتر کمک می‌کنید که به معنای افزایش پایداری محیط زیست است.

بازیافت آهن

فلز آهن و ویژگی های آن

سخن آخر فلز آهن و آلیاژهای آن

اگر قصد خرید فلز آهن و آلیاژهای آن را دارید، شما می توانید از شرکت تهران متال مارکت که سابقه ای طولانی مدت در زمینه فروش انواع فلزات دارد، اقدام به ثبت سفارش و خرید فلز مورد نیاز خود کنید که با بهترین هزینه و بالاترین استاندارد کاری، آن را تهیه نمایید.