نام فلزات اساسی چیست؟ فلزات اساسی کدامند؟ اسامی فلزات اساسی؟ این سوالات ممکن است سوالات شما نیز باشد، از این رو در این پست سعی می کنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

اگر در گوگل سرچ کرده باشید به محض نوشتن فلزات اساسی مطالبی مانند، فلزات اساسی سهام یاب، فلزات اساسی رهاورد، فلزات اساسی فرابورس و … را مشاهده می کنید که البته هیچ کدام ربطی به معرفی این فلزات ندارد، چرا که با همه گیر شدن تب بورس و وجود بازار فلزات اساسی سهام و همچنین تکانه های اقتصادی ناشی از دلار و تغییرات زیاد در قیمت فلزات اساسی ایران مطالب علمی در این زمینه بسیار کم شده است. لذا در این پست به معرفی انواع فلزات اساسی خواهیم پرداخت.

فلزات اساسی کدامند؟

فلز پایه چیست؟ فلزات پایه یا فلزات اساسی، فلزاتی می باشند که در جواهرات و صنایع استفاده می شوند.

برای فلزات اساسی در صنایع حداقل سه تعریف پایه وجود دارد.

یک فلز اساسی می‌ تواند یک فلز ساده (عنصر یا آلیاژ) باشد، ان فلز دارای ارزش نسبتا کمی بوده و به عنوان پایه‌ای برای ارز استفاده نمی گردد. نمونه ‌های این فلزات شامل برنز و سرب است.

در تعریف دوم عنوان می شود یک فلز پایه می ‌تواند فلز اصلی یک آلیاژ باشد. مانند آنچه که آهن موجود در فولاد می باشد.

در تعریف سوم فلز پایه می ‌تواند یک فلز یا آلیاژی باشد که روی آن آبکاری یا روکش دیگری اعمال می گردد. مانند فولاد یا آهن در فولاد گالوانیزه شده.

در خصوص تشریح تعریف اول از فلزات پایه باید ذکر شود که فلزات پایه شامل هر فلزی به غیر از فلزات نجیب یا فلزات گرانبها (طلا ، نقره ، پلاتین و غیره) می باشند. فلزات پایه معمولا به آسانی تیره شده یا زنگ می ‌زنند. این فلزات با اسید هیدروکلریک رقیق واکنش نشان می‌ دهند و در این صورت گاز هیدروژن تولید می شود.

  فلز آهن و آلیاژهای آن

لازم به ذکر است اگرچه مس به آسانی با اسید هیدروکلریک واکنش نشان نمی‌ دهد، اما یک فلز پایه محسوب می گردد.

از آنجایی که فلزات پایه در دسترس هستند، فلزات اساسی قیمت‌ های بالایی ندارند. اگرچه ممکن است که برخی سکه‌ ها از فلزات پایه ساخته شوند اما مبنایی برای ارز نیستند.

در تعریف دوم که ذکر شد، مقصود از فلز پایه، عنصر فلزی اصلی در یک آلیاژ است. به عنوان مثال فلز پایه برنز مس می باشد.

در تعریف مورد سوم نیز فلز پایه، همان هسته فلزی زیر پوشش است. به عنوان نمونه فلز پایه فولاد گالوانیزه، فولاد است که روی آن روکشی از جنس روی می ‌شود.

نمونه‎ های رایج فلزات پایه عبارتند از:

♦ مس

♦ سرب

♦ قلع

♦ آلومینیوم

♦ نیکل

پیشنهادات و انتقادات

در این پست به بررسی صنعت فلزات اساسی، لیست فلزات اساسی و سایر تعاریف وابسته پرداختیم، اگر در زمینه وضعیت فلزات اساسی در بازار  و یا تولید فلزات اساسی نظراتی دارید، برای ما در بخش دیدگاه ارسال کنید. در انتها لازم به ذکر می دانیم که ذکر کنیم شرکت تهران متال مارکت عرضه کننده فلزات اساسی و سایر فلزات می باشد، برای اطلاع از نحوه فروش و قیمت کافی است با ما تماس بگیرید.