نشریه «متال‌بولتن» پیشبینی موسسات بزرگ جهان را از روند آتی بازار فلزات پایه و فلزات گرانبها انجام می دهد. در این پست سعی شده است به بررسی گزارش ژانویه این نشریه پرداخته شود. در این گزارش ارقام مورد پیش‌ بینی شده برای تمامی فصول سال ۲۰۲۰ میلادی به‌ صورت میانگین وزنی و ساده نمایش داده شده است. در میانگین وزنی این گزارش، وزنی به اعداد داده شده که براساس میزان دقت برآوردهای قبلی هریک از این موسسات است. به درست تر به میزانی که پیش ‌بینی‌ های گذشته این شرکت‌ ها به واقعیت نزدیک بوده باشد، وزن برآورد آنها در میانگین وزنی بیشتر می باشد.

بررسی روند قیمت آلومینیوم

با توجه به ماهیت فلز آلومینیوم به عنوان یک فلز پایه و تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر قیمت خرید آلومینیوم بررسی قیمت آلومینیوم در سطح جهانی بسیار با اهمیت است. بسیاری از کارشناسان روند قیمتی آلومینیوم LME را در سه فصل ابتدایی سال میلادی نزولی و در آخرین فصل اندکی صعودی برآورد می کنند. میانگین وزنی قیمت پیش ‌بینی شده برای هر تن آلومینیوم در سه ماه نخست ۲۰۲۰ برابر با ۱۸۴۱ دلار می باشد.

این مهم درحالی می باشد که تا اواخر ژانویه هر تن آلومینیوم در حدود قیمتی ۱۸۰۰ دلار معامله می‌ شد؛ اما پس از آن آلومینیوم با تب ویروس کرونا به موج نزولی بازار جهانی ملحق شد و اکنون حدود ۱۷۱۵ دلار بر تن معامله می شود. لذا در صورت بهبود فضای عمومی معاملات در بازار جهانی و فرو کش کردن نگرانی‌های مرتبط با «کرونا» شمش آلومینیوم خواهد توانست بخشی از افت خود را جبران کند؛ اما افت بیشتر آن تا پایان سال‌ جاری دور از انتظار نخواهد بود. البته کارشناسان اقتصادی  به ‌طور کلی رشد قیمت این فلز را تا سال ۲۰۲۵ پیش‌ بینی می کنند.

  فلز قلع، معرفی، کاربردها و مصارف

بررسی روند قیمت مس

کارشناسان اقتصادی ضعف بازار مس در دو فصل ابتدایی ۲۰۲۰ را حدس می زنند و پیش ‌بینی می کنند که مسیر مس در دو فصل آخر سال ۲۰۲۰ بهتر از دو فصل ابتدایی آن است. از طرف دیگر اما همچنان سطوح برآورد شده در دو فصل پایانی سال پایین‌تر از حد قیمتی ژانویه خواهد بود. لذا اینطور به نظر می رسد که  کارشناسان اقتصادی بدون در نظر داشتن اثر ویروس کرونا بر بازار مس، چشم‌ انداز آن را چندان مثبت ارزیابی نکردند. لذا  انتظار می ‌رود که با توجه به مشکلات تولید در چین و کمبود خدمات پشتیبانی و لجستیکی ناشی از شیوع ویروس کوید-۱۹ سطح تولید حداقل تا ماه مارس (مصادف با فروردین) به سطح معمول باز نگردد.

بررسی روند قیمت روی

قیمت فلز روی یک قیمت بسیار مهم در زمینه فلزات اساسی می باشد. قیمت هر تن فلز روی پیش از تغییر معادلات بازار جهانی توسط ویروس کرونا، بر مدار صعودی و در حال رشد قرار داشت و تا نزدیکی مرز ۲ هزار و ۴۵۰ دلار نیز رسید؛ اما هم ‌اکنون در کف قیمتی ۳ و نیم سال اخیر معامله می گردد. کارشناسان معتقدند فصل اول برای فلز «روی» ضعیف است؛ اما در سه ماه ‌بعدی قیمت «روی» تقویت خواهد شد.

بررسی روند قیمت سرب

سرب تا اواسط ژانویه در نزدیکی قیمت ۲۰۰۰ دلار داد و ستد می شد، از طرف دیگر اما اکنون در حدود قیمتی۱۸۰۰ دلار معامله می شود. حدس اقتصاد دانان برای قیمت سرب، کاهش قیمت در دو فصل میانی سال و سپس رشد کم این فلز در آخرین فصل است. بر این اساس بهترین فصل امسال برای سرب فصل اول می باشد. حداقل و حداکثر حد قیمتی که توسط اقتصاد دانان برای این فلز در سال ‌جاری پیش ‌بینی شده حدود ۱۸۲۵ و ۲۵۰۰ دلار بر تن است.

  خرید و فروش فروآلیاژ + [ استعلام قیمت + لیست فروشندگان ]

نظرات، انتقادات و پیشنهادات

در این پست به بررسی روند قیمت فلزات اساسی، تاثیر ویروس کرونا بر قیمت فلزات و بررسی جداگانه فلزات روی، سرب و مس و … پرداختیم. لذا از همه شما عزیزان درخواست داریم در صورت داشتن نظرات تخصصی در زمینه فلزات اساسی پایه برای ما در قسمت دیدگاه نظرات خود را ارسال کنید.