حتما شما دیده اید  هنگامی که از کنسروهای مواد غذایی استفاده می کنید با یک لایه سفید مواجه شوید یا هنگام نوشیدن آب در ظرف های ساخته شده از مس، متعجب شوید که چرا با توجه به خاصیت های فراوان فلز مس، درون آن با لایه ای سفید یا نقره ای  پوشانده شده است. این لایه، فلز قلع می باشد.

خواص قلع

اگر بخواهیم مروری بر خواص قلع داشته باشیم، قلع یک عنصر شیمیایی می باشد و در زبان انگلیسی با نام Tin و در زبان لاتین به نام Stannum گفته می شود .  امروزه فلز قلع را با علامت اختصاری Sn نشان می دهیم. این عنصر ۴۹ امین عنصر فراوان پوسته زمین نامیده می شود. به عبارت دیگر این بدان معنی است که حدود ۰/۰۰۱% سهم پوسته زمین مخصوص به این عنصر می باشد.

عنصر قلع ۵۰ امین عنصر جدول تناوبی عناصر می باشد. عنصری که در گروه چهاردهم جدول تناوبی هم گروه با نافلزاتی چون کربن، سیلیسیم و ژرمانیوم شده می باشد. بنابراین می توان گفت که به لحاظ خواص شیمیایی، تا حدودی با این عناصر شباهت دارد.

تاریخچه کشف قلع

تاریخچه کشف فلز قلع، مربوط به هزاران سال می باشد. به عبارت درست تر در اصل، برنز که به عنوان یکی از مهم ترین آلیاژها در متالورژی و ریخته گری شناخته می شود، بر پایه عناصر مس و قلع است که از  حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح مورد استفاده قرار می گرفت و آغازگر عصری به نام عصر برنز شد. پس از برنز، آلیاژهای بسیاری از بر پایه قلع و عناصر دیگر توسعه یافته اند که از جمله معروف ترین آن ها می توانیم به مسوار، لحیم، ورقه ها و روکش ها اشاره کنیم.

  روش های تولید فلزات

کاربرد های قلع

قلع یک فلز بسیار پر کاربرد است، از فلز قلع در لحیم کاری استفاده می شود، لحیم آلیاژی ترکیبی از قلع و سرب با نسبت های متغیر بین ۵ تا ۷۰ درصد وزنی قلع می باشد که برای اتصال دو یا چند فلز استفاده می گردد. در صورتی که نسبت قلع و سرب لحیم در حدود ۶۳ و ۳۷ درصد وزنی باشد، این آلیاژ پایین ترین نقطه ذوب را خواهد داشت.

همچنین از روی به عنوان روکش فلزات استفاده می شود، به عبارت دیگر حتما تاکنون با ظروف مسی سر و کار داشته و درون آن ها را دیده اید. این پوشش از فلز قلع است که از خورده شدن فلز مس در تماس با غذا جلوگیری می کند. زیرا مس در معرض رطوبت به مرور زنگ زده و ترکیبات اکسیدی آن وارد غذا می شود که بسیار سمی و خطرناک است. این فلز به خوبی با سطوح فلزاتی مانند آهن، سرب، روی و فولاد پیوند برقرار می کند و با ایجاد لایه ای چسبنده از سطوح آن ها محافظت می کند. به همین دلیل است که درون قوطی های کنسرو مواد فلزی با لایه ای از قلع پوشش داده شود تا مواد غذایی به مدت طولانی قابل نگه داری باشند.

فلز قلع، معرفی، کاربردها و مصارف

از عنصر قلع در ساخت برخی از کاتالیزور ها می شود، تالیزور یا کاتالیز گر قلع عبارت است از زمانی که در محیط اکسیژن وجود داشته باشد، قلع وارد عمل شده و به واکنش های شیمیایی را تسریع می کند. از این ویژگی در ساخت کاتالیزور استفاده می گردد.

  آلیاژ چیست؟

همچنین از فلز قلع در صنعت نسجی، ساخت پلیمر ها و همچنین ساخت ابر رسانا نیز استفاده می شود.

نحوه تولید قلع

قلع از سنگ های معدنی در دو مرحله بدست می آید. مرحله اول تهیه کنسانتره ای است که متشکل از کانی های فلزی می باشد .  به شکل دقیق تر اگر بخواهیم توضیح دهیم در این مرحله کانی های زائد با روش های مختلف جداسازی شده و دور ریخته می شوند. این فرایند به نام فرایند تغلیظ  نیز معروف می باشد . پس از تغلیظ، کنسانتره ای که عمدتا شامل ترکیبات اکسیدی می باشد، در کوره حرارت داده می شود تا احیا گردد. پس از این مرحله مذابی از قلع به دست می آید که حاوی ناخالصی است. در مرحله دوم و نهایی خالص سازی توسط فرایند الکترولیز انجام می شود که خلوص فلز را تا ۹۹/۹۶% بالا می برد.

نحوه خرید از تهران متال مارکت

مشتریان و مصرف کننده های شمش قلع و سایر اقلا مرتبط به این محصول می توانند از روش های مختلفی اقدام به استعلام قیمت محصولات تهران متال مارکت کنند، لذا توصیه می شود به صفحه استعلام قیمت فلزات اساسی مراجعه کنید.

 

درباره تهران متال مارکت

شرکت تهران متال مارکت یک شرکت تخصصی در زمینه تهیه، عرضه و توزیع محصولات غیر آهنی و فلزی است. شرکت تهران متال مارکت با وجود داشتن سال ها تجربه در زمینه بازار فلزات ایران، توانایی تامین نیاز مشتریان خود را با بهترین کیفیت و عالی ترین قیمت دارد. شرکت تهران متال مارکت در همکاری با شرکت های بزرگ داخلی و خارجی دارای کوله باری از تجربیات مختلف بوده و می تواند بهترین همکار شما در پروژه ها باشد.

  کاربرد سیلیکون متال در صنایع مختلف