طلا از مرز ۲ هزار دلار در هفته های گذشته عبور کرد در این بین برخی از اقتصاد دانان بازار جهانی بر این باورند که افزایش قیمت‌ طلا همچنان روند صعودی خواهد داشت. به گفته آنها پارامترهای کلان اقتصادی در سطح بین‌الملل باعث تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید مقدار زیاد طلا است و اگر این پارامترها دچار تغییرات نشوند، بازار طلای جهانی شاهد تداوم افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

بررسی قیمت طلا

طلا از جمله دارایی‌های امن در سرتاسر جهان محسوب می‌شود و سرمایه مناسبی برای سرمایه‌گذاران در هنگام بحران‌‌های اقتصادی به حساب می آید. جذابیت بازار طلا به عنوان یک بازار پر سود در کل دنیا و حتی کشورهای پیشرفته نیز مطرح است و سرمایه گذاران خاص خود را نیز دارد. با این حال مدتی است که طلا، به دلیل پیش‌بینی‌ها درباره افزایش زمان بحران همه‌گیری کرونا و برخی از مسائل کلان اقتصادی در سطح بین‌الملل افزایش قیمت را تجربه می‌کند.

همچنین بسیاری از اقتصاد دانان بر این باورند که بازار طلای ایران نیز مستثنی از نوسانات بازار جهانی نیست و این قیمت بی سابقه جهانی طلا اثر مسقیمی بر بازار طلای داخلی خواهد داشت فلذا باعث افزایش قیمت طلا می گردد. پس می توان نتیجه گرفت افزایش قیمت جهانی طلا طبیعتا بر بازار داخلی ما اثر خواهد گذاشت. طلا و سکه در بازار داخلی ما از دو عامل قیمت جهانی طلا و همچنین نرخ ارز تاثیر می‌گیرند بنابراین این رکوردزنی‌ها بر بازار داخلی ما اثر می‌گذارد.

بررسی دلایل افزایش قیمت جهانی طلا

در حال حاظر مسئله بیماری کرونا عاملی برای افزایش قیمت جهانی طلا شده، این ویروس اقتصاد جهان را دستخوش تغییراتی کرده است.
مسئله دیگر چاپ اسکناس دلار در آمریکا بدون پشتوانه باعث شده است تا ارزش دلار در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند و طبیعتا هنگامی که ارزش دلار کاهش یابد منجربه افزایش قیمت طلا خواهد شد. به عبارتی دیگر افرادی که ذخایر ارزی دارند برای حفظ ارزش دارایی خود سرمایه خود را تبدیل به طلا می-کنند. به همین خاطر یک تقاضای اضافی در بازار طلای جهانی به وجود می‌آید و سبب افزایش قیمت جهانی طلا می‌شود.
افزایش و یا کاهش هر پارامتر اقتصادی در بازارهای جهانی می‌تواند بر بازارهای داخلی ما اثرگذار باشد. مبنای قیمت طلا در کشور ما دلار است و دلار منشاء ورود کالاها و خدماتی است که به کشور وارد می-شود. به عنوان مثال هنگامی که قیمت دلار افزایش یابد قیمت کالایی همچون اتومبیل هم بالا می‌رود و به دنبال آن نرخ‌ها در بازار طلا و یا سکه نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین شاخص‌های اقتصادی می‌توانند بر یکدیگر اثر بگذارند.

  فلز آهن و آلیاژهای آن

افزایش قیمت طلا چه تاثیری بر بازارهای مالی داخلی خواهد داشت؟

هرگونه نوسان در حیطه انس بین-الملل در بازار سکه و طلای داخلی به‌طور تقریبی تا ۴۰ درصد اثرگذار است، البته باید توجه داشته باشیم که ۴۰ درصدی رقمی تجربی بوده و هیچ جنبه علمی و یا آکادمیک ندارد. سکه و طلای داخلی تحت دو عامل همواره تغییر مسیر می‌دهد. اولین عامل افزایش یا کاهش نرخ ارز داخلی و عامل بعدی افزایش و یا کاهش انس بین-المللی است، این دو عامل سبب نوسان قیمت در بازار داخلی سکه و یا طلا می‌شود.
نوسانات قیمت طلا اثری بر بازار ارز داخلی نخواهد داشت چراکه قیمت ارز در بازار داخلی بر پایه رویدادهای سیاسی و اقتصادی داخلی و همچنین نوسان قیمت نفت در حیطه بین‌الملل است.
به عبارتی دیگر هرگونه رویداد سیاسی و اقتصادی مهم داخلی در حد و اندازه بسیار بزرگ سبب ابهام در وضعیت اقتصاد کلان می‌شود و این ابهام به بازار ارز سیگنالی مبنی بر اینکه حال و روز اقتصاد مناسب نیست می‌‌فرستد و این سیگنال باعث ایجاد نوسان در نرخ ارز می‌شود. سیگنال ارسال شده از وضعیت اقتصادی کشور در ابتدا بازار ارز را هدف می‌گیرد، چراکه ارز به عنوان شناخته‌ترین شاخص اقتصادی در بطن جامعه است، بنابراین هرگونه تورم و یا ابهام در حیطه اقتصاد به سرعت بر روی ریال به دلار اثرگذار خواهد بود.

تاثیر افزایش نرخ طلا بر بازار بورس

نوسانات انس نمی‌تواند در حد بالایی بر بازار بورس اثر بگذارد. آن چیزی که از سال ۱۳۹۷ تا اکنون تداوم داشته افزایش قیمت سهام بوده است. البته ممکن است به صورت مقطعی ما روند کاهشی را در بازار داشته باشیم اما تا اواسط ۱۴۰۰ افزایش‌ها در بازار بورس ادامه خواهد داشت.

  انواع سرب و کاربرد آن در صنعت

دلیل افزایش‌ها در بازار بورس عملکرد اقتصادی مسئولان و یا بنگاه‌ها نیست بلکه تورمی است که سبب افزایش قیمت خدمات و مواد تولیدی بنگاه‌ها شده است به همین دلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها با سوددهی مواجه شده و همین مسئله ارزش سهم‌ها را افزایش داده است. از سوی دیگر کالاهای منقول و غیرمنقول مثل زمین، املاک و مستغلات شرکت‌ها، نهادها و بنگاه‌های بازار بورس به دلیل تورم نه عملکرد اقتصادی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و شاخص را به سمت بالا هدایت کرده‌اند.

درباره ما

تهران متال مارکت یک شرکت تخصصی در زمینه تهیه، توزیع، خرید، فروش انواع فلزات صنعتی و غیر آهنی و برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده و مصرفی در صنایع آبکاری است.

شرکت تهران متال مارکت تولید کننده قلع ۶۳% با برگ آنالیز و کیفیت قابل رقابت با قلع استانول آلمان با تضمین صد در صد است که هم اکنون طرف قرار داد بزرگترین شرکت های تولید کننده برد های الکتریکی است، همچنین شرکت تهران متال مارکت در زمینه فروش و پخش قلع خالص مالزی و اندونزی، سرب خالص کارخانه های معتبر، روی ۹۹/۹۵ تا ۹۹/۹۹ درصد، نیکل اینکونل کانادا و ژاپن و نروژ، منیزیم چینی و ایرانی، کادمیوم ایرانی و آلمانی، انواع مس، آلومینیوم با آلیاژهای مختلف و اکسید کادمیوم روسی و اروپایی فعال بوده و به شکل گسترده در زمینه تامین، صادرات و واردات این فلزت دارای فعالیت است.

شرکت تهران متال مارکت با وجود سال ها فعالیت در زمینه فلزات و تجارب حاصل از آن، به شکل توانمند قادر است نیاز های کلیه مشتریان داخلی و بین‌المللی را در بالا ترین استاندارد کاری برآورده نماید و به شکل حرفه ای در پروژه های بلند مدت و کوتاه مدت نیاز مشتریان خود را برطرف سازد.