لحیم چیست؟ لحیم کاری به چه کاری گفته می شود؟ در این پست به معرفی کامل لحیم کاری و چگونگی استفاده از لحیم خواهیم پرداخت، از این رو با ما همراه باشید.

لحیم چیست؟

فلز لحیم یا قلع لحیم آلیاژی است از دو یا چند فلز مختلف که در وصل کردن ثابت فلزات، به خصوص سیم ها و کابل ها به یکدیگر استفلده می شود. ترکیب‌ های اصلی لحیم قلع و سرب می باشند، نسبت بین این دو عنصر می‌تواند نقطهٔ ذوب لحیم را تعیین کند. آزمایش‌ها سیم لحیم به ما نشان می‌دهد که اگر نسبت قلع و سرب در حدود ۶۳٪ قلع و ۳۷٪ سرب تعیین شود، نقطهٔ ذوب در کمترین حد خود و حدود ۱۹۰ درجه سانتیگراد می باشد.

gpdl ;hvd

لحیم کاری چیست؟

لحیم کاری روشی است که در گذشته در صنعت استفاده می شده، در این روش مخلوطی از قلع و سرب برای این کار استفاده می شد. امروزه از انواع مختلفی از لحیم کاری برای اهداف متفاوتی استفاده می گردد. نوع لحیم کاری استفاده شده برای الکترونیک معمولاً شامل ۶۰ درصد قلع و ۴۰ درصد سرب است و اغلب به عنوان لحیم کاری ۶۰/۴۰ شناخته می شود.

سیم لحیم

شار چیست؟

در ترکیبات شار تشکیل دهنده فلز نیاز است به اینکه اطمینان حاصل شود که اتصالات خوبی ساخته شده‌است. شار یک مخلوط اسیدی است که کمک می‌کند که لحیم به راحتی روی اتصال جاری شود و یک پیوند خوب تشکیل شود. شار می‌تواند به صورت یک مایع قهوه ای رنگ دیده شود درست مثل لحیمی که حرارت دیده است. و آن گاهی یک دود تند و سوزش آوری بیرون می‌دهد که می‌تواند به عنوان یک محرک عمل کند. به همین دلیل است که لحیم کاری همیشه باید در یک محیطی با تهویهٔ مناسب انجام شود.

  زیرکونیوم چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

شار لحیم

اندازه لحیم کاری چقدر است؟

اندازه و سایز های گوناگونی از لحیم موجود است. اندازه لحیمی که برای ساخت و سازهای الکترونیکی است به شکل یک سیم نازک فروخته می‌شود. سیم‌های نازک‌تر برای کارهای دقیق خیلی بهتر عمل می کنند. پس می توان گفت با توجه به نوع صنعت و دقیق بودن کار می توان از اندازه مختلف سیم لحیم استفاده کرد و در هنگام تهیه سیم لحیم باید به این مهم توجه کرد. لازم به ذکر است شرکت تهران متال مارکت، اقدام به عرضه و فروش انواع سیم لحیم در اندازه های مختلف می کند.

لحیم کاری بدون سرب چیست؟

قابل انتظار است که به خاطر دلایل بهداشتی و محیط زیستی سعی می گردد که مقدار سرب استفاده شده  در سیم های لحیم کاهش یابد، اکنون لحیم کاری بدون سرب به شکل گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس یک قانون اروپایی لحیمی که حاوی  عنصر سرب باشد نباید به شکل تجاری  مورد استفاده قرار گیرد. پس می توان گفت انواع دیگری از لحیم کاری بدون سرب جایگزین لحیم کاری سنتی شده ‌است.

به عنوان مثال یک مدل سیم لحیم کاری دارای ۹۹٫۳ درصد قلع و ۰٫۷ درصد مس می باشد و مدل دیگری  شامل مقدار کمی نقره می باشد و از حیث قیمت کمی گرانتر از لحیم مس قلع است.

لحیم زدایی چیست؟

لحیم زدایی یا لحیم زدائی عبارت است که چگونه لحیم باز شود. اگر لحیم زدایی به شکل درست انجام نشود امکان دارد به برد مدار یا اجزاء دیگر برد آسیب بزند و منجر به هزینه  برای بازسازی شود. بنابراین توصیه می شود که لحیم زدایی و  هرکاری که مربوط به این عمل است با دقت و با استفاده از ابزار درست و مناسب انجام شود.

  آلیاژهای آلومینیوم

خرید سیم لحیم از تهران متال مارکت

شرکت تهران متال مارکت به عنوان یک عرضه کننده بزرگ در فلزات، اقدام به فروش و عرضه سیم لحیم کاری  کرده است، شرکت تهران متال مارکت سیم لحیم بدون سرب را  عرضه می کند. از طرف دیگر اگر نیاز به استعلام قیمت سیم لحیم بدون سرب یا سایر اقلام را دارید، می توانید به صفحه استعلام قیمت فلزات اساسی مراجعه کنید.