قیمت قلع در سال های اخیر بسیار بالا و پایین داشته، پس همواره به عنوان یک تاجر فلزات یا مصرف کننده حرفه ای این فلز نیاز به تحلیل قیمتی قلع بسیار حس می شود، از این رو تیم تهران متال مارکت اقدام به ارائه بررسی و تحلیل در زمینه بررسی قیمت قلع در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹ کرده است. همراه ما باشید.

قیمت فلز قلع به چه سمت می رود؟

در مارس ۲۰۱۸ که همه ما به خاطر داریم قیمت قلع در بورس فلزات لندن در تراز ۲۱۵۰۰ دلاری تثبیت شد و تا ماه بعد از آن تا ۲۱۶۰۰ دلاری هم افزایش قیمت داشت اما پس از آن تا آگوست همان سال با افت ۲۵۰۰ واحدی مواجه و تا حد ۱۹۰۰۰ دلاری کاهش پیدا کرد. سپتامبر۲۰۱۸ را می‌توان به عنوان نقطه ی عطف قیمتی این فلز اساسی در نظر گرفت چرا که در آن ماه روند صعودی نرخ این محصول آغاز و تا مارس ۲۰۱۹ ادامه دار بود به طوریکه قیمت جدید آن ۲۱۷۰۰ تا ۲۱۸۰۰ دلاری شد.

از آن ماه تا بحال نرخ بورسی قلع صعودی بوده است و در ماه جولای ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۸۰۰۰ دلار ارزش‌گذاری شده که موجب شده بار دیگر نگاه‌ها به سمت این فلز پایه معطوف گردد.

در مدت دو سال مورد بررسی، دوران طلایی نرخ این محصول مربوط به ماه آوریل ۲۰۱۹ با قیمت ۲۱۸۰۰ دلاری و بدترین زمان مربوط به آوریل ۲۰۲۰ با قیمت ۱۴۵۰۰ دلاری می‌باشد.

حال کارشناسان و فعالان بازار میانگین قیمت قلع را برای ۶ ماهه دوم سال ۲۰۲۰ معادل ۱۷۸۰۰ دلاری می‌دانند که از نسبت به ماه‌های اخیر کاهشی خواهد بود.

  انواع سرب و کاربرد آن در صنعت

نقل از Fastmarkets MB، از پایان فصل اول تا نیمه فصل دوم سال جاری، قیمت قلع در بورس فلزات لندن شاهد بازیابی ۵ درصدی بوده است؛ این در حالی است که سایر فلزات پایه به طور کلی حدود ۳ درصد بازیابی قیمت داشتند.

با در نظر گرفتن افت چشم‌گیر ۱۰ درصدی قیمت قلع در ماه مارس، انتظار می‌رفت که در فصل جاری شاهد شیب تندتری در بازیابی قیمت این فلز باشیم. اما تقاضای ضعیف خارج از چین که در پریمیوم فیزیکی پایین و جو روانی ضعیف در میان فعالان بازار قابل مشاهده است، بیش از انتظار تاثیر منفی داشته است.

بازیابی کند قیمت قلع باعث شده تا پیش‌بینی قیمت فصل دوم از ۱۶ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن به ۱۵ هزار و ۵۰۰ دلار برتن کاهش داشته باشد. الگوهای فصلی حاکی از افزایش نوسانات هستند و به طور کلی برای ماه‌های مِی و ژوئن نسبتا منفی هستند، اما برای ماه جولای همزمان با بهبود تقاضا پس از بازیابی فعالیت اقتصادی مورد انتظار در ماه‌های آینده، شرایط بهتر خواهد شد.

موجودی قلع در بورس‌های کالا نیز به دلیل وقفه‌های عرضه ناشی از محدودیت‌های شیوع کروناویروس، در فصل دوم کاهش چشم‌گیری داشته است.