فلز آلومینیوم در صنعت

آلومینیوم یکی از عناصر جدول تناوبی و دارای عدد اتمی “۱۳” است و وزن اتمی آن (که میانگین جرم یک اتم است) حدود ۲۶٫۹۸۱۵ و چگالی آن به مقدار  ۲٫۷  g/cm³می رسد و در شرایط استاندارد (دمای اتاق) در حالت جامد یافت می شود و به درجه ای می رسد که در حدود ۶۶۰ درجه سانتیگراد ذوب می شود و پس از رسیدن به ۲۵۱۹ درجه سانتیگراد شروع به جوشیدن می کند. در ادامه به توضیح بیشتر ویژگی و کاربرد آلومینیوم در صنعت می پردازیم.

آلومینیوم با نماد AL مشخص می شود و فلزی سبک وزن است و رنگ آن بین سفید و نقره ای می باشد، بهتر است بدانید که آلومینیوم در قرن گذشته با برتری بر فلز مس در صدر تولید فلزات جهانی قرار داشت.

آلومینیوم در طبیعت به صورت ترکیب با برخی عناصر یافت می شود و به صورت منفرد و خالص وجود ندارد. این فلز در سنگ ها و پوسته زمین به وفور وجود دارد. آلومینیوم یکی از عناصر تشکیل دهنده پوسته زمین است و ۸ درصد از فلزات دنیا را تشکیل می دهد که به همین علت در رتبه سوم قرار دارد.

فلز آلومینیوم چیست؟

فلز آلومینیوم در صنعت

کاربرد آلومینیوم در صنعت

آلومینیوم به دلیل فراوانی و خواص ارزشمندی که آن را از سایر فلزات متمایز می کند، این فلز دارای کاربردهای گسترده ای در صنعت است. آلومینیوم با خلوص بالایی که دارد، دارای خواص چکش خواری و انعطاف پذیری است که اجازه می دهد تا به راحتی شکل بگیرد و از نظر ظاهر اصلاح شود و به دلیل اکسیداسیون آن در هوا، اکسید آلومینیوم به شکل یک لایه جامد روی سطح آلومینیوم تشکیل می شود که باعث می شود مقاومت در برابر خوردگی آن بیشتر و موثرتر شود.

  روش های تولید فلزات

آلومینیوم به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد؛ به عنوان مثال، آلومینیوم در قاب پنجره ها و درها به عنوان یکی از محبوب ترین  و پرکاربردترین مصارف آن بشمار می رود و همچنین آلومینیوم در طیف گسترده ای از صنایع و مصارف ساختمانی برای تولید و ساخت آن ها استفاده می شود.

ازدیگر کاربرد آلومینیوم در صنعت می توان به استفاده از آن برای تولید قوطی های نوشیدنی های سرد و غذاهای کنسرو شده و نیز در ساخت پارچه های ضد آب استفاده می شود، از ترکیبات آلومینیوم مانند آمونیاک ممکن است در ساخت مواد عایق و در ساخت شمع ها استفاده شود. به کاربرد مهم آلومینیوم در ساخت سازه های هواپیما و همچنین در مطالعات علم مواد گنجانده شده است تا کاربرد آن در صنعت خودروسازی و سازه های آن در مقیاس وسیع در آینده نزدیک آماده شود.

آلومینیوم فلزی سبک و نقره ای رنگ است که به راحتی شکل می گیرد و می توان آن را به صورت صفحات ضخیم برای استفاده در تانک های زرهی استفاده کرد. آلومینیوم زنگ نمی زند و در برابر خوردگی نسبت به شرایط آب و هوایی یا مواد شیمیایی مقاوم است.

از جمله کاربردهای اصلی آن به عنوان جاذب (به عنوان مثال آلومینا) ، آب را از نفت و گاز حذف می کند تا فرآیندهای بعدی را که توسط رطوبت آسیب می بینند را فعال کند. اکسیدهای آلومینیوم کاتالیزورهای رایج برای فرآیندهای صنعتی هستند، به عنوان مثال فرآیند Claus برای تبدیل سولفید هیدروژن به گوگرد در پالایشگاه ها و برای آلکیلاسیون آمین ها استفاده می شوند.

آلومینیوم در صنعت ماشین سازی

کاربرد آلومینیوم در صنعت ماشین سازی

ویژگی های فلز آلومینیوم

آلومینیوم عنصری سبک است که به دلیل همین ویژگی سبک بودن در صنعت هواپیماسازی استفاده می شود. آلومینیوم یکی از فراوان ترین مواد معدنی در سطح زمین در هوا، آب و خاک است.

  رشد قیمت سرب به ‌واسطه موجودی ناکافی در بازار های جهانی

آلومینیوم فراوان ترین عنصر فلزی در پوسته زمین و به طور کلی سومین عنصر فراوان پس از اکسیژن و سیلیکون است. همانطور که پیش تر اشاره شد، آلومینیوم حدود ۸ درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد. و برخلاف برخی فلزات مانند طلا و نقره هرگز در حالت خالص (غیر ترکیبی) در طبیعت یافت نمی شود، بلکه همیشه به صورت ترکیب با عناصر دیگر یافت می شود. در ادامه مقاله به توضیح مختصر کاربرد آلومینیوم در صنعت لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و … می پردازیم.

آلومینیوم خالص بسیار نرم است به همین دلیل، تولیدکنندگان آلومینیوم معمولاً شمش‌های آلومینیومی را ایجاد می کنند که از آلومینیوم با مقادیر کمی مس، منیزیم، روی و سایر عناصر اضافه تشکیل می‌شود. این عناصر به آلومینیوم استحکام و ویژگی‌های دیگری می‌افزایند تا آن را به یک فلز بسیار مفید تبدیل کنند. در واقع، جهان بیش از هر فلز دیگری به غیر از آهن و فولاد از آلومینیوم استفاده می کند.

کاربرد آلومینیوم در خطوط انتقال برق

فلز آلومینیوم برای سیم کشی شبکه های برق، خطوط انتقال برق هوایی و توزیع برق محلی، گزینه بسیار ایده آلی است زیرا نسبت رسانایی به وزن آن در مقایسه با مس بیشتر است. آلومینیوم از نظر مقاومت مشابه فلز مس است اما وزن آن نصف یا کمتر از نصف مس می باشد.

کاربرد آلومینیوم در لوازم الکترونیکی

شرکت های تولید کننده تلفن های همراه، تبلت، مانیتور های رایانه، صفحات تلویزیون و سایر لوازم الکترونیکی به طور ویژه ای از فلز آلومینیوم استفاده می کنند.

آلومنیوم علاوه بر بخشیدن زیبایی به نمای آخر کار و از نظر کاربرد و ویژگی های منحصر به فرد، آن را به یکی از قابل اعتماد ترین و مهم ترین فلزات در صنعت تبدیل کرده است. این فلز به دلیل ویژگی هدایت گرمای عالی یک گزینه عالی برای خنک کردن پردازنده های کامپیوتر و پردازنده های گرافیکی بشمار می رود.

  چالش‌های پیش روی صنعت آلومینیوم کشور

کاربرد آلومینیوم در لوازم خانگی و صنعتی

از دیگر کاربرد آلومینیوم در صنعت می توان به استفاده از این فلز در ساخت لوله های باریک یخچال و کولر استفاده می شود، همچنین این فلز نقش موثری در ساخت بسیاری از لوازم خانگی مانند لباسشویی ها، خشک کن ها و ماشین های ظرفشویی و … دارد. برخی از یخچال های مدرن به دلیل وجود فلز آلومینیوم در ساخت آن ها، مزایایی را به شما می دهد که بسیار متفاوت از یخچال های سابق خواهد بود.

ویژگی های فلز آلومینیوم

کاربرد فلز آلومینیوم در صنایع

سخن آخر کاربرد آلومینیوم در صنعت

آلومینیوم یک فلز مهم و اساسی در صنعت بشمار می رود و به دلیل ویژگی های منحصر بفرد آن، فلز ارزشمندی محسوب می شود که به مختصر درمورد کاربرد آلومینیوم در صنعت پرداختیم. شرکت تهران متال مارکت در سطح داخلی و بین المللی آماده فروش انواع فلز به شما عزیزان می باشد. درصورت داشتن هرگونه سوالی، از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.