بسیاری از فلزات دارای آلیاژ های شناخته شده ای هستند، از جمله این فلزات می توان به آلیاژ های آلومینیوم، قلع یا فولاد اشاره کرد، با این وجود در این پست قصد معرفی آلیاژ های سرب را داریم، پس همراه ما باشید.

سرب و آلیاژ های آن

شرکت تهران متال مارکت به عنوان یک شرکت پیشرو در تامین نیاز های فلزی بازار داخلی و خارجی ایران اقدام به تامین و تهیه فلز سرب کرده است. فلز سرب علاوه بر استفاده هایی که به تنهایی از ان می شود ممکن است در برخی از صنایع به شکل آلیاژ از آن استفاده شود، لذا در این پست به معرفی محبوب ترین و مهم ترین این آلیاژ ها خواهیم پرداخت.

سرب

سرب چیست؟

در بخشی معرفی فلزات، به معرفی کامل فلز سرب پرداختیم، اما اگر بخواهیم به طور خلاصه سرب را معرفی کنیم، باید بگوییم، فلز سرب یک فلز درخشنده و دارای رنگ مایل به آبی می باشد. سرب بسیار نرم و انعطاف پذیر بوده و رسانای نسبتا ضعیفی است. این فلز در برابر خوردگی بسیار مقاوم است اما در معرض هوا لکه دار می ‌شود.

ویژگی سرب و ترکیبات این فلز

فلز سرب دارای مقاومت قابل قبولی در برابر خوردگی است، همچنین این فلز  در برابر مواد اسیدی نیز مقاوم می باشد. سرب و همچنین ترکیبات سرب بسیار سمی هستند و به همین علت باید در هنگام تماس با سرب و ترکیبات آن دستورالعمل های خاصی را که برای کار با این فلزات تهیه شده است را، با نهایت دقت مورد توجه قرار داد و به آن عمل کرد.

  نیکل اینکونل

فلز سرب را به دلیل نرم بودن و حال خاصی که در چکش خواری دارد  می توان به نحو خوبی چکش کاری کرد و به شکل دلخواه آن را خم کرد. به طور معمول برای خم کردن لوله های سربی از فنر استفاده می شود. به عنوان اطلاعات تکمیلی می توان گفت برای ساخت یا به عبارت درست تر استخراج فلز سرب ، سنگ سرب را پس از خرد کردن و تغلیظ ابتدا در کوره های دوار برشته می کنند، بعد از این مرحله آن را در کوره های تنوره ای احیا می کنند تا سرب خام با درجه خلوص ۹ درصد حاصل گردد. با تصفیه ی سرب خام، سرب با درجه خلوص ۹۴٫۹۹ درصد به دست می آید. سرب را می توان تقریباً با تمام فلزات به خوبی آلیاژ کرد.

ساخت آلیاژ های سرب

همانطور که پیشتر گفته شد، سرب را می توان تقریباً با بسیاری از فلزات به خوبی آلیاژ کرد ولی فلزات دیگر با سرب به سختی تشکیل آلیاژ می دهند، البته در این بین استثنای قلع  نیز وجود دارد که با سرب به راحتی تشکیل آلیاژ می دهد.

فلزات یاتاقان سربی که با کادمیم آلیاژ شده باشند، خاصیت لغزندگی خوبی پیدا می کنند و در برابر سایش بسیار مقاوم می باشند. از نمونه این آلیاژ می توان به آلیاژ Lg – pb Sn9 cd اشاره کرد. پوسته یاتاقان های ساخته شده از این آلیاژها فشار زیادی را می تواند تحمل کنند. آلیاژهای ریخته گری تحت فشار سرب را  نیز می توان به عنوان وزنه های متعادل کننده در رگلاتورهای گریز از مرکز و همچنین در صنایع اسباب بازی مورد استفاده قرار داد. نوعی آلیاژ سرب با ۷ تا ۱۲ درصد آنتیموان،۲۵٫۰ درصد قلع و مقادیر کمی آرسنیک و مس در تولید صفحات پلاک باتری ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از مس سرب اندود برای پوشش بام و مخزن های ضد اسید استفاده می شود.

  رشد قیمت سرب به ‌واسطه موجودی ناکافی در بازار های جهانی

Lead

آلیاژ فلز حروفچینی تایپ (مورد استفاده در صنعت چاپ) آلیاژهای سرب، آنتیموان، قلع با مقادیر کمی مس هستند. رنگدانه های سربی ترکیبات شیمیایی سرب هستند که برای تهیه رنگ بکار برده می شوند. کرمات قلیایی سرب به رنگ قرمز است و برای اندودهای آستری ضدزنگ روی فولاد بکار برده می شود. فولادهای خوش تراش ۲۵٫۰ و برنج های خوش تراش تقریباً۵٫۰ الی ۵٫۳ درصد سرب دارند.

تهران متال مارکت چه اقلامی از سرب را عرضه می کند؟

تهران متال مارکت به عنوان یک تامین کننده پر تجربه، با کوله باری از تجربه و همکاری با مشتریان داخلی و خارجی می تواند نیاز مشتریان خود را در بلند مدت و کوتاه مدت رفع کند، از این رو تهران متال مارکت اقدام به تهیه، توزیع و فروش سرب خالص و ورق سرب رادیولوژی کرده است. مشتریان و همکاران می توانند این محصول را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از تهران منال مارکت خریداری کنند.

استعلام قیمت سرب در تهران متال مارکت

شما می توانید جهت استعلام قیمت سرب خالص و ورق سرب رادیولوژی یا سایر اقلام فلزی از روش های مختلفی اقدام به استعلام قیمت محصولات تهران متال مارکت کنند، لذا توصیه می شود به صفحه استعلام قیمت فلزات اساسی مراجعه کنید.

درباره تهران متال مارکت

ما در زمینه تهیه و توزیع و خرید و فروش انواع فلزات صنعتی و غیر آهنی و برخی از مواد شیمیایی مورد مصرف در صنایع آبکاری فعالیت داریم. شرکت ما تولید کننده قلع ۶۳% با برگ آنالیز و کیفیت قابل رقابت با قلع استانول آلمان با تضمین صد در صد است که هم اکنون طرف قرار داد بزرگترین شرکت های تولید کننده برد های الکتریکی هستیم .

  لحیم و لحیم کاری

همچنین در زمینه فروش و پخش قلع خالص مالزی و اندونزی، سرب خالص کارخانه های معتبر، روی ۹۹/۹۵ تا ۹۹/۹۹ درصد، نیکل اینکونل کانادا و ژاپن و نروژ، منیزیم چینی و ایرانی، کادمیوم ایرانی و آلمانی، انواع مس، آلومینیوم با آلیاژهای مختلف و اکسید کادمیوم روسی و اروپایی اشاره کرد.